ARTICLE
Wspieranie rozwoju tożsamości osób homoseksualnych i biseksualnych na przykładzie warsztatu „Coming out a linia życia”.
Więcej
Ukryj
1
Instytut Psychologii Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
Data nadesłania: 20-10-2017
Data ostatniej rewizji: 04-12-2017
Data akceptacji: 04-12-2017
Data publikacji: 24-01-2018
Autor do korespondencji
Jowita Wycisk
Adam Mickiewicz University, Institute of Psychology, ul. Szamarzewskiego 89, 60-568 Poznań, Polska
Psychoter 2017;183(4):41-53
SŁOWA KLUCZOWE
DZIEDZINY
STRESZCZENIE
Artykuł prezentuje projekt warsztatu rozwojowego dla dorosłych lesbijek, gejów i osób biseksualnych. Warsztat ma charakter afirmatywny i służy wzmocnieniu procesu integracji nieheteroseksualności w obszar tożsamości podmiotu. Formowanie tożsamości lesbijek, gejów i osób biseksualnych jest ważnym procesem rozwojowym, którego optymalny przebieg może chronić przed szkodliwymi skutkami stresu mniejszościowego. Warsztat opiera się na koncepcji tożsamości narracyjnej, uwzględnia także stadialne modele rozwoju tożsamości seksualnej.
W tekście omówiono założenia teoretyczne i przebieg warsztatu. Jego główną część stanowi ćwiczenie oparte na szeroko stosowanej w art-terapii metodzie rysowania linii życia. Zadaniem osób jest przedstawienie na rysunku istotnych wydarzeń związane z odkrywaniem przed sobą i ujawnianiem przed innymi własnej orientacji seksualnej, a następnie opowiedzenie historii swojego życia innym. Technika ta ma na celu: 1) stymulowanie przetwarzania narracyjnego i wnioskowania autobiograficznego, co pomaga integrować doświadczenia mniejszościowe w osobistą opowieść o życiu; 2) identyfikację zasobów osobistych i społecznych, przydatnych w radzeniu sobie ze stresem mniejszościowym. Artykuł prezentuje zakładane i zaobserwowane w trakcie dwóch edycji warsztatu korzystne skutki oraz ograniczenia metody. Warsztat może być wykorzystany jako wstęp do dalszych spotkań grupy rozwojowej lub jednorazowe doświadczenie wspomagające rozwój osobisty bądź uzupełniające oddziaływania terapeutyczne.