PL EN
LETTER
Superwizja w pomocy psychologiczno- pedagogicznej
 
Więcej
Ukryj
1
Polski Instytut Ericksonowski
 
 
Data nadesłania: 07-08-2023
 
 
Data akceptacji: 05-09-2023
 
 
Data publikacji: 05-12-2023
 
 
Autor do korespondencji
Bożenna Wardęszkiewicz   

Polski Instytut Ericksonowski
 
 
Psychoter 2023;205(2):71-77
 
SŁOWA KLUCZOWE
DZIEDZINY
STRESZCZENIE
Krzysztof Klajs i Bożenna Wardęszkiewicz rozmawiają o znaczeniu superwizji w oświacie i jej wpływie na wzrost skuteczności udzielanej pomocy oraz roli psychologa jako osoby znaczącej w rozwoju dziecka. Psycholog w oświacie jest rolą dość nową i ze względu na swoją specyfikę wymaga wsparcia. Praktyka superwizyjna sprzyja ochronie zdrowia i zapobiega wypaleniu zawodowemu: wyczerpaniu psychofizycznemu, utracie zaangażowania w relacje z ludźmi, spadkowi skuteczności zawodowej. Profesjonalna pomoc uzyskana od psychologa, pedagoga szkolnego oraz nauczyciela może przeciwdziałać wykluczeniu społecznemu oraz zapobiegać rozwojowi zaburzeń psychicznych u dzieci i młodzieży lub łagodzić ich przebieg. W dyskusji poruszono znaczenie dyrektorów szkół w kształtowaniu roli psychologa w oświacie i budowaniu systemu wsparcia oraz korzyści i ograniczenia pracy online w okresie pandemii. W podsumowaniu autorka przedstawia wyniki anonimowej ankiety ewaluacyjnej przeprowadzonej w latach 2020 - 2023. Ankietę wypełniło 54 uczestników grup superwizyjnych. Pozyskane informacje zwrotne wskazują na dużą potrzebę superwizji w zawodzie psychologa i pedagoga szkolnego, a także nauczyciela i wychowawcy.
eISSN:2391-5862
ISSN:0239-4170
Journals System - logo
Scroll to top